De eerste indruk is alles. Of het nu gaat over de liefde of een klant die op bezoek is bij uw bedrijf. Ook bij een digitaal bezoek aan uw bedrijf is de eerste indruk van belang. De website dient snel zichtbaar te zijn en moet rust uitstralen. En onbewust kijken de meesten toch ook even naar de domeinnaam. De keuze van een goede domeinnaam kan later uw positie binnen de zoekmachines stevig beïnvloeden. Of de naam kan zelfs een potentiële koper afschrikken. Ook wij hebben inmiddels zelf ervaringen opgedaan wat goed werkt en wat minder. Lees verder voor alle tips.
Goede domeinnaam kiezen
Dit zijn enkele eigenschappen die een domeinnaam goed maakt:
1. Uniek
2. Zo kort mogelijk
3. Goed uit te spreken en te spellen
4. Eenvoudig te onthouden
5. Relevant voor bedrijf of doel
6. Geen inbreuk op rechten van anderen
7. Niet gevoelig voor trends
8. Toepasselijke domeinextensie
Dan zijn er nogal wat. Laten we starten met de meest belangrijke:
Unieke naam
Iedere domeinnaam is maar eenmalig beschikbaar. Toch kan het zo zijn dat een gekozen naam verwarring schept. Zo komt het regelmatig voor dat twee bedrijven al jaren een vergelijkbare naam hebben maar in een ander segment operationeel zijn. Vaak weten die bedrijven dat en gedogen ze dat onderling. Het is daarom goed om een unieke naam te kiezen. Sommige bedrijven vermelden op hun website ook hun naamgenoot met een bijbehorende link.
De lengte
In de wereld van internet is er een grote uitzondering gaande: kleiner is beter. Hoe korter de domeinnaam, des te eenvoudiger deze is te onthouden. Korte domeinnamen worden vaak ook als waardevoller gezien en zijn vaak al vergeven. Afhankelijk van uw bedrijfsnaam kunt u kiezen voor een afkorting, of als de naam het toelaat, een verkorte versie ervan. Toevoegingen zoals ‘BV’ raden wij daarom af, aangezien dat de domeinnaam langer maakt en weinig waarde heeft.
Spelling en uitspraak
Veel van het verkeer op websites komt binnen via de zoekmachines zoals Google. Toch zijn er meer bronnen, zoals fora, persoonlijk contact en visitekaartjes. Een domeinnaam moet daarom gemakkelijk te onthouden zijn, des te meer deze gedeeld kan worden. Het helpt als de spelling duidelijk is en de uitspraak eenvoudig. Bij internationaal gebruik kan ook de taal zelf van invloed zijn op de vindbaarheid van uw website. Soms is het beter om een Nederlandstalige domeinnaam en website te hebben en voor internationaal verkeer een Engelstalige.
Relevant voor bedrijf of doel
Zoekmachines zoals Google houden rekening met woorden in de domeinnaam. Er is vaak een sterke relatie waar de website over gaat met deze woorden. Dit geldt voor zowel de woorden in de domeinnaam als de bestandsnaam van de pagina.
Merknamen en -recht
Soms lijkt het slim om een woord in de domeinnaam te gebruiken dat verwijst naar een ander bedrijf. Dit kan de naam van het bedrijf zelf zijn, een merk of een product. Wij raden dit af, aangezien dit vroeg of laat kan leiden tot juridische stappen. Het opbouwen van een sterke naam op internet duurt lang. Het is daarom zonde van deze inspanning om later de domeinnaam te verliezen in een juridisch conflict.
Domeinnaam en (land)extensies
Veel domeinnamen zijn tegenwoordig al in gebruik, zeker de kortere namen. ICANN, de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte van de extensies (zoals .nl), heeft de afgelopen jaren de nodige nieuwe extensies toegevoegd. Denk hierbij aan .blog, .shop en .expert.
Doet u veel zaken buiten de grens? Kies dan niet voor een .nl domein. Zoekmachines kunnen de website namelijk een boost kunnen geven in Nederland, maar ‘strafpunten’ in andere landen. Het is dan beter om een .com domein te kiezen of een relatief nieuwe extensie.
Opgelet!
Een paar praktische zaken die we helaas vaak in de praktijk zien.
Eerst domeinnaam registreren, dan pas inschrijving bij KvK
Bent u nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Registreer dan eerst het domein, alvorens naar de KvK te gaan. Er zijn kapers op de kust. Vaak met geautomatiseerde tools worden domeinnamen onder de neus van een nieuwe ondernemer weggekaapt. Dit wordt overigens ook door de Kamer van Koophandel geadviseerd!
Bent u echt de eigenaar van een domeinnaam?
Goedkoop is soms duurkoop. Sommige goedkope aanbieders van domeinnamen zetten een registratie op hun eigen bedrijfsnaam. In plaats van dat u eigenaar wordt, krijgt u de domeinnaam in een “lease” beschikbaar. Als u later besluit om uw domeinnamen te willen verhuizen, krijgt u de mededeling dat de domeinnamen tegen enorme bedragen gekocht kunnen worden. Tips om dit te voorkomen is beschreven in ons artikel De gevolgen van een onjuiste domeinnaamhouder. Voorkom dit soort zaken en doe zaken met betrouwbare zakelijke hoster zoals BusinessConnect.
Onverwachte woorden met rode oortjes?
Soms kiest een bedrijf voor een ongelukkige naam. Ineens ontstaat er een nieuw ongewild woord in het midden van de domeinnaam. Denk hierbij aan geslachtsdelen, religieuze termen, of aanstootgevende woorden. In dat geval zou een streepje redding kunnen bieden.
Registreer meerdere extensies
Is die unieke domeinnaam nog beschikbaar? Mooi, snel registreren [link naar shop-pagina] dan! Kies ook voor andere waardevolle extensies. Overweegt u bijvoorbeeld om later een webshop toe te voegen aan uw website, registreer dan ook meteen de naam met de .shop extensie. Of uitbreiding naar onze ooster- of zuiderburen? Kies dan voor de toepasselijke landextensies. U zult niet de eerste zijn waarbij een totaal onbekende net die domeinen heeft geregistreerd.
Kopen kan interessant zijn
Soms is de perfecte domeinnaam al bezet. Kijk dan eens of hij in gebruik is. Dat wil zeggen: er draait een website op. Indien er een parkeerpagina op draait, zou het kunnen zijn dat de eigenaar hem best wil verkopen. In dat geval is het wel raadzaam om niet te ijverig aan de slag te gaan. Dat drijft mogelijk de prijs op. Schakel eventueel een tussenpersoon hiervoor in. Kortom, de juiste tactiek en onderhandelingen kunnen vereist zijn om die perfecte naam te verkrijgen.