Veelal als we een website op het internet willen plaatsen, maken we gebruik van een zogeheten webhoster. Het is een beetje vergelijkbaar met een energieleverancier. De leverancier zelf maakt geen stroom, nog vervoert zij deze. Ze zorgt voor de administratieve afhandeling en vooral de kwaliteit in de dienstverlening. Met webhosters is dit ook zo. Ondanks dat het wellicht allemaal hetzelfde lijkt, zit er toch een groot verschil in in de dienstverlening. We laten u zien waarom er prijsverschillen zitten in ogenschijnlijk dezelfde dienst.
Toeleveranciers
Bedrijven die in de business van webhosting zitten, nemen meestal internettoegang af bij grote toeleveranciers. Deze leveranciers zijn erg vergelijkbaar met een stroomnetbeheerder. Echter dan gaat de vergelijking niet meer op, aangezien nu de investeringen voor de hoster komen. Denk hierbij aan netwerkapparatuur, om alle bitjes te vervoeren. Dan zijn er de servers, centrale opslag (storage), de apparatuur om stroom te verdelen, eventuele noodstroommaatregelen en backups. Afhankelijk van de toeleverancier en de aangeboden opties, nemen de kosten toe. De kosten voor stroom zijn vaak vergelijkbaar, maar b.v. de gebruikte componenten voor storage verschillen per merk, type en vooral performance en stabiliteit.
Hoe doet de budgethoster dat dan?
Veel hostingbedrijven zijn ooit op de zolderkamer begonnen. Soms vanuit hobby, soms om kosten te beperken. Naarmate het aantal klanten groeit, zijn zij overgestapt naar de grotere aansluitpunten op het internet. Toch zijn er nog steeds een hoop hostingbedrijven die hun zaken slecht op orde hebben. Zo zetten zij teveel websites op één enkele webserver waardoor uw website trager wordt. Of wat denkt u van het gebrek van backups? U blijft immers altijd zelf verantwoordelijk voor uw data. Iedere webserver gaat ooit stuk, dat is een feit. Echter indien de betreffende webserver stuk is, zal het herstel van uw website veel langer duren dan een partij die haar zaken op orde heeft. Heeft u wel eens contact gehad met uw webhoster? De goedkopere partijen zijn vaak slecht bereikbaar of doen uitsluitend ondersteuning per e-mail. Budgethosters zijn vaak klein en door geringe marges op hun diensten, kunnen ze zich geen personeel verloven. We kunnen dan leven in een digitale wereld, in de achtergrond dient dit werk toch echt gedaan te worden door professionals. Professionals die net als u en ik daar normaal voor betaald willen worden. Als uw website er uit ligt, zijn zij de helpende hand. Of in het geval van de budgethoster.. niet.
Kwaliteit van uw website
Voor u als websitebezitter is het vaak onduidelijk waarom er zulke grote verschillen in de kosten van webhosting zitten, maar nu weet u waarom. Het draait allemaal om kwaliteit en daar betaalt u voor. De geringe meerprijs zorgt ervoor dat uw website op betere hardware draait en beter ondersteund en gecontroleerd. Aanvullend dat u iemand aan de lijn krijgt, i.p.v. een ticketnummer in uw e-mailbox. Is het belangrijk dat uw website in de lucht blijft en dat u snel wordt geholpen bij vragen? Stop met budgethosting en investeer, samen met uw webhoster, in kwaliteit!