Snelle webhosting heeft invloed op uw positie in Google

  1. Home
  2. Hosting
  3. Snelle webhosting heeft invloed op uw positie in Google

Besparen op webhosting kan uw positie schaden!

Google is momenteel heer en meester in de wereld van de zoekmachines. De zoekmachine biedt goede zoekresultaten en geniet hoge bekendheid. Wat u ook zoekt, in slechts enkele klikken heeft u meestal de bijbehorende oplossing of informatie snel gevonden. Veel website-eigenaren vragen zich af hoe zij zo hoog mogelijk kunnen scoren in deze zoekresultaten. Het verrassende antwoord: begin met een snelle webhoster. Onverwacht? Wij leggen u uit waarom dit zo is.

Belangrijkste business van Google: niet de zoekmachine

U leest het goed: de belangrijkste business van Google is niet haar zoekmachine. Om dit beter te begrijpen, dienen we een stapje terug te doen. Google is een bedrijf en dient geld te verdienen. Ondanks dat we Google kennen van de zoekmachine, levert deze geen geld op. Er draaien inmiddels meer dan een miljoen(!) computers om deze zoekmachine mogelijk te maken. Tevens moeten deze computers beheert en onderhouden te worden, een kostbare onderneming. Google verdient haar geld met advertenties. Daarmee is het bedrijf eigenlijk een wederverkoper (of marktplaats) van advertenties. Iedere keer als u een advertentie ziet, of er op klikt, wordt een bijbehorende vergoeding in rekening gebracht. Google stuurt deze rekening naar het betreffende bedrijf dat de advertentieruimte heeft gekocht. In sommige gevallen beloont het bedrijf in dat geval een website-eigenaar voor het beschikbaar stellen van dergelijke ruimte op zijn of haar website. Kortom, Google draait om advertenties en de verkoop er van.

Snelheid van websites en de relatie met advertenties

De link tussen een snelle website en advertenties is op het eerste oog niet erg duidelijk. Het is daarom goed om te kijken vanuit de ogen van de eindgebruiker. Stel, u zoekt een review over een lokaal restaurant. U bent dan degene die zoekt, de websites en adverteerders zijn de aanbieders van content. Google is de tussenpersoon en heeft het beste voor met beide partijen. Zij heeft in de jaren veel geleerd en vooral welke zaken het belangrijkste zijn voor haar klanten. De top 3:

  • Relevante zoekresultaten
  • Snelheid
  • Duidelijke pagina’s

Door snel en goede resultaten aan te bieden kan Google haar klanten goed helpen. Niemand wil wachten toch ? Ook heeft Google geleerd dat een duidelijke pagina op meerdere manieren helpt. Zo gebruikt zij een redelijk kale pagina, waar de focus ligt op de zoekresultaten. Ook adverterende partijen worden duidelijk gemarkeerd, zodat u weet welke links betaald of “natuurlijk” zijn. Google heeft ook geleerd dat spam, trage websites en vervuiling niet op een modern internet thuis horen. Op dit moment komt relevantie, snelheid en duidelijkheid ook weer naar voren. Als een adverteerder namelijk een goede lokkende tekst gebruikt, maar de pagina is traag of onduidelijk, dan bent u snel weer weg.

Beloning of straf? U kiest!

Google heeft zowel voor website als advertenties regels opgesteld om de kwaliteit te bepalen. Zij beloont hen die helpen aan een snel en duidelijk internet, met bijvoorbeeld een hogere plaats in de zoekresultaten. Voor advertenties kan de beloning komen in de vorm van korting bij iedere klik. Websites en advertenties met een lage kwaliteit, hebben een kleinere kans om gezien te worden. Zij die opzettelijk de resultaten willen manipuleren (spam, regelmatig herhalen van bepaalde woorden), worden zelfs bestraft. Als u het te bont heeft gemaakt, kan dit bijvoorbeeld complete uitsluiting betekenen. Als u een eigen zaak heeft en uw website is niet vindbaar, dan loopt u simpelweg omzet mis.

Snelheid en uw webhoster

Wellicht heeft u al de nodige aanpassingen gedaan om de website te optimaliseren. Misschien zelfs al wat SEO (Search Engine Optimisation)? Hierbij is te denken aan duidelijke titels, het gebruik van H1/H2/H3-tags op pagina’s en het plaatsen van toepasselijke afbeeldingen. Wat u zich misschien niet heeft gerealiseerd, is dat uw webhoster een grote invloed op uw zaken heeft. U kunt nog zo veel zaken hebben geoptimaliseerd, als uw hoster traag is, is uw website ook traag. We zien dit vaak terug bij de budgethosters. Veel klanten op één server, om zoveel mogelijk marge te hebben. Tevens is bandbreedte, vergelijkbaar met de breedte van een snelweg, beperkt en kostbaar. Allemaal factoren die uw website vertragen. U weet inmiddels dat Google het beste voor heeft met haar eindklanten. Een trage website is dan ook een garantie voor een lagere positie.

Wat kunt u doen ?

Allereerst kunt u beginnen met het optimaliseren van uw eigen website. Hierbij kunt u denken aan de volgende zaken:

  • Uitschakelen en verwijderen van ongebruikte plugins (bijvoorbeeld binnen WordPress)
  • Gebruik van juiste formaat voor afbeeldingen
  • Comprimeren van afbeeldingen

Maakt u zelf niet de website? Vraag ook eens wat uw webdesigner doet om uw site extra snel te maken. Kan hij of zij dat niet vertellen, dan loopt u hier een serieus risico. Ook de kwaliteit van de “programmeertaal” van websites (HTML) is iets waar Google op let. Een goede manier om te bepalen hoe snel uw website is, is gebruik te maken van diverse websites die op snelheid en kwaliteit testen. Hier zijn drie punten die u kunt controleren:

1. Meet de snelheid van uw website

Deze website test hoe snel de webserver bij uw hoster reageert en uw pagina’s geladen worden. De meeste bevindingen hier zijn afhankelijk van gebruik van afbeeldingen en componenten op uw website. Minder is meer: minder afbeeldingen en componenten, is meer snelheid voor uw bezoekers. http://www.webpagetest.org/

2. Controleer op geldige HTML-code

Net als een gebouw, heeft een goede website de juiste fundering nodig. HTML is de opmaaktaal van uw website. Vergelijkbaar met grammatica, dient deze zo goed mogelijk te conformeren aan de betreffende internetstandaarden. Fouten gevonden? Raadpleeg uw webdesigner. https://validator.w3.org/

3. Bekijk overige verbeteringen

Als u hoog wil scoren bij Google, dan luistert u naar Google. Haar tools voor ontwikkelaars helpt met het controleren van de kwaliteit van uw pagina’s. Bevindingen kunnen vaak worden opgelost door uw webdesigner (JavaScript/CSS), uw webhoster (server-response), of u zelf (afbeeldingen). https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Hoe kan uw webhoster helpen?

Degene die uw website beschikbaar maakt aan de rest van de wereld, gebruikt hiervoor een combinatie van verschillende technieken. Allereerst is er de webserver, de machine waarop uw website staat opgeslagen. Dan is er het netwerk, bestaande uit verdeelpunten en bekabeling. Vervolgens is er bandbreedte, ofwel hoeveel capaciteit heeft de digitale snelweg naar uw website. Dit zijn al diverse zaken die kunnen bepalen hoe snel uw website aan de rest van de wereld getoond kan worden. Een goede webhoster is tevens op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Recentelijk zijn dit bijvoorbeeld de komst van HTTP/2 en het Let’s Encrypt project voor SSL-certificaten. Ook zijn verbeteringen mogelijk qua gebruikte hardware, zoals extra snelle harde schijven. Zaken zoals “caching” op diverse niveaus, om vaak gevraagde informatie snel te tonen. Kortom, genoeg mogelijkheden. U zult begrijpen dat u deze zaken vaak niet krijgt bij hostingpakketten van 5 euro per maand. Als u graag hoog wil scoren in de zoekresultaten, luistert u naar Google en begint u met kwaliteit. Dat begint met een goede webhoster, met kennis van zaken. Uw website een flinke boost geven qua snelheid ? Bel ons voor een passend voorstel.

Menu
Share via
Copy link
Powered by Social Snap